NIHIL

Picture: copyright: nu ştiu sigur, dar am preluat-o de la Alina Kartman

La mulţi ani, România! Aşa confuză cum eşti. Aşa confuză cum sunt. Ne place să ascultăm imnul, dar nu ştim către cine am dedicat aplauzele (până ne dăm seama, hai să le direcţionăm către cei din fanfară).  Avem tancuri, soldăţei, baionete, panglică şi foarfecă. Ne adunăm în pieţe de dragul spiritului comunităţii, în căutarea unei identităţi. Simţim că identitatea asta e pe undeva, dar cam neconturată.

Apar imagini cu România mare, România Monarhică, România mică, în funcţie de cum o vede fiecare. În sfârşit îi considerăm iar pe moldoveni fraţi, purtăm papioane tricolore şi soarele mai răsare din când în când. România să fie. Şi în această serenitate, deodată, auzim pe cineva comentând. Se iscă un scandal. Apoi totul se încheie cu mici şi bere. Mici vegetarieni şi bere fără alcool. Totul raw. Se poartă.

Eram într-o localitate mică din India când au sărbătorit Ziua Independenţei şi când i-am văzut cum vibrau de mândria naţională m-am întrebat ce au oamenii ăştia şi noi nu avem? Corupţia e mai în floare, sărăcia e chiar lucie… şi nu erau spălaţi la creier – sunt oameni inteligenţi. Spitalul în care făceam muncă voluntară împreună cu prietenii mei a organizat o paradă minunată cu cadrele medicale locale, au cântat imnul, au salutat steagul – totul desfăşurându-se cu mult respect, simţindu-se foarte indieni şi transmiţând o atmosferă solemnă care mi-a făcut pielea să fie ca de găină.  Simţeam că îi respect enorm. Apoi am fost duşi la şcoala din apropiere unde muuuulţi copii erau extrem de bine organizaţi şi au participat la paradă, ca apoi, împreună cu cadrele didactice, cu cei de la spital – să se joace toată ziua volei, cricket şi să mănânce împreună.  Probabil la noi, astfel de manifestaţii ar fi asociate prea mult cu  acele careuri ale şoimilor patriei şi ar avea mai mult gust de Coreea de Nord decât de „dulce Românie”.

Există căţelandri prin locuri publice, cu ochii mici, fără zgardă, subţirei,  care  au urechile „lăsate”, dau rapid din coada care e pe jumătate între picioare şi încearcă să se împrietenească cu toată lumea. Nu sunt ai nimănui, sunt simpatici şi habar n-ai dacă or să-ţi sară în braţe sau nu.  Au mai mereu impresia că cine e prietenos îi va lua şi acasă. Şi trăiesc aşa, până când cineva e brutal cu ei, sau se satură şi învaţă să mârâie, să capseze. Şi nu mai ştiu nici ei ce vor. Comentează adesea pe forumuri şi scandează în autobuze. Apoi îmbătrânesc.

Scriam acum câţiva ani că abia în momentul în care ne vom simţi români 364 de zile pe an vom putea simţi cu adevărat că 1 Decembrie e zi de sărbătoare. Până atunci, doar spectacol Deşteaptă-mă, întâi (Decembrie).

Din toate imaginile astea tricolore îmi plac cele pe care scrie NIHIL SINE DEO. Că în mare, nu mai înţeleg mare lucru de la celelalte autorităţi. Nu mai vorbesc de repere… O să mai ascult cu acelaşi drag audiobook-urile Profesorului Neagu Djuvara, ca să nu uit că avem o istorie. Apoi mă simt mai luminată.

La mulţi ani români: prietenii mei minunaţi cu care mă mândresc de vibrează şi cablurile de troileibuz, artişti care te invită la evenimentele lor fără să plesnească de mândria gloriei personale, cadre didactice care încă sunt pasionate de ce au să ne înveţe şi la al căror ajutor ştii că poţi apela oricând, medici de înaltă clasă neşpăgari, ba din contră – oferitori extra, doamne în vârstă cochete care te văd pentru prima oară şi sunt gata să te invite la o cofetărie de lângă Ateneu să îţi povestească bucăţi de viaţă în faţa cărora te simţi mai bine decât la un film care a câştigat multe Oscaruri, celor care îşi fac datoria fără să aştepte aplauze şi de la care am mult de învăţat… Şi în special românilor punctuali – de la care am şi mai mult de învăţat. Sunt liste întregi de categorii de oameni români minunaţi care îmi strangulează confuzia şi care mă fac să zic: La mulţi ani şi dumneavoastră! Vin imediat! Mă duc până afară (din ţară).

Lasă un răspuns

